Arbeidsdagen ble totalt forvandlet for Øyvind og hans kollegaer
Fra å bruke timevis på unødvendig kveldsarbeid, har Jølle & Kristensen AS nå effektivisert driften betraktelig.
– Da vi bare var et par mann i firmaet, klarte vi oss med ei notatblokk og en PC for dokumentasjonsarbeidet. Men da vi begynte å vokse, måtte vi ta grep, sier daglig leder Øyvind Jølle i Jølle & Kristensen AS.
Etter å ha undersøkt markedet, bestemte de seg for å bli ELinn-brukere. Firmaet hadde hørt om ELinn fra andre folk i bransjen, men første gangen var under en elektromesse i Trondheim. Valget de tok for et års tid siden, har påvirket arbeidsdagene deres i stor grad.
Får gjort alt ute i felten
I dag er det syv ansatte i det fire år gamle firmaet. Stort sett tar de på seg oppdrag som omhandler vedlikehold og rehabilitering av både boliger og næringsbygg, både i privat- og proffmarkedet.
– Med ELinn får vi gjort alt vi skal når vi er ute i felt. Det har effektivisert driften vår utrolig mye. Selv om vi har to integrerte systemer nå, med både regnskap og ELinn, har vi definitivt tjent inn kostnadene, sier Jølle.
Tidligere brukte de timevis på unødvendig arbeid på kveldstid for å få alt på stell. Det slipper de i dag.
– I elektrofaget er det strenge krav til dokumentasjon. Derfor er det veldig fint å ha alt samlet på et sted, mener Jølle.
Videre forteller den daglige lederen at kvaliteten på arbeidet til kundene blir bedre også. Jølle & Kristensen AS har benyttet ELinn siden våren 2019.
– Veldig behagelig
Når en elektriker er ute og gjør en jobb, blir alt lagt inn i systemet på stedet.
– Både for oss og kundene er det veldig behagelig å ha kontroll og oversikt. Vi setter stor pris på den gode brukervennligheten, det er veldig intuitivt. Du merker at det er folk med elektrobakgrunn som har utviklet ELinn. De ser behovene som er i bransjen, forteller Jølle.
Både sluttkunde og installatørbedrift har full oversikt over all dokumentasjon som produseres i ELinn.
Ved å skanne en QR-kode i sikringsskapet finner man raskt og enkelt all ordredokumentasjon, denne koden blir nemlig linket mot kundenes el-anlegg.
Får support umiddelbart
Oppfølgingen fra gjengen i Inprog AS, som leverer bransjeløsningen ELinn, er ifølge Jølle meget god.
– Systemet er jo ungt enda, og vi var ganske tidlig ute med å bruke ELinn sammen med det regnskapssystemet vi benytter. I slike settinger blir det alltid noen innkjøringsutfordringer. Men de har vært veldig flinke på å følge opp. Når vi tar kontakt med dem om diverse utfordringer som dukker opp, så får vi support umiddelbart. Vi merker at det jobbes med utviklingen kontinuerlig. Egentlig er vi også med på å utvikle det hele, sier Jølle.
– En veldig god sparringspartner
Roald Stene, som er daglig leder i Inprog AS, skryter av samarbeidet med Jølle & Kristensen AS. Første gang de møttes var under elektromessen i Trondheim for et par år siden.
Under messen fattet Øyvind og flere kollegaer interesse for ELinn. Etter det besøkte jeg dem på Tiller. Ganske raskt ble vi enige om en avtale. Siden har de vært en veldig god sparringspartner for oss, forteller Stene.
Fem av totalt ni bedrifter som var til stede under presentasjonen deres under fjorårets messe har nå tatt i bruk ELinn.
Vi får seks til åtte nye bedrifter månedlig nå. Vår markedskanal er brukerne, sier Stene, før han legger til at utviklerne bak tjenesten har over 20 års erfaring fra elektrikerbransjen.
ELinn inneholder blandt annet komplett ordresystem, datafangst av timer og materiell, dokumentasjon og automatisk FDV datablad. Både installatører, saksbehandlere og montører har full kontroll over alle sine ordrer, enten via løsningen for kontoret eller feltløsningen ELinn Mobile.
ELinn er integrert med en rekke økonomisystemer. Bedriftene kan også sende dokumentasjonen til Boligmappa, som alle huseiere har tilgang til.
Ønsker du mer informasjon ?
Kontakt Inprog AS på telefon 40122000 eller epost post@inprog.no
Mer informasjon om ELinn finner du her
Flere fornøyde kunder kan du lese om her
Tekst og foto : Strand Media og Kommunikasjon